Valoare estimativă100 - 200 €
Dimensiuni28 x 23 cm
Starea de conservareFoarte bună
Adjudecat cu270 €

Detalii

B. P. Hașdeu, Istoria critică a românilor. Pământul Țării Românești, 1875, două volume colligate, cu dedicația autorului.

Volumul I. Întinderea teritorială. Nomenclatura. Acțiunea naturii, București, Imprimeria Statutului, XII + 311 p. Volumul cuprinde semnătura olografă a profesorului Alexandru Pop pe pagina de gardă și ex-librisul ștampilă al acestuia pe pagina de gardă, la începutul și la finalul prefței, la începutul capitolului I și la finalul lucrării.

Volumul II. Reacția omului contra naturii. Originile urbane. Sinteză, București, Tipografia Antoniu Mănescu, III + 76 p. Volumul cuprinde dedicația olografă a autorului.

Într-o vreme în care erudiţia istorică şi filologică avea încă un loc de frunte printre genurile literare, istoricii și scriitorii acelor vremuri își aduceau contribuţia lor la dezvoltarea artistică a literaturii precum şi a metodologiei de cercetare istorică. Dintre numele de învăţaţi ai timpului, care pot pretinde cu mai multe drepturi a fi luate în considerare este și acela al lui B. P. Hasdeu, în care conştiinţa artistului n-a încetat niciodată a sprijini pe aceea a savantului.
Cea mai mare parte a activităţii sale a consacrat-o istoriei şi filologiei. Ca istoric s-a remarcat, mai ales, prin Istoria critică a românilor (1873-1875), rămasă însă neterminată, bine primită în epocă, mai ales că demontează afirmaţiile contestatarilor autohtoniei românilor la nord de Dunăre, lucrare pentru care a fost premiat. În Istoria critică a românilor, Haşdeu și-a propus studierea secolului al XIV-lea, secolul în care au fost întemeiate statele feudale româ­neşti la nord de Dunăre. Din păcate, au apărut doar primul volum şi un fascicol din cel de-al doilea.
Marele enciclopedist a fost una dintre cele mai mari personalităţi ale culturii române din toate timpurile. În ciuda criticilor, foarte dure uneori, asupra metodelor sale de lucru, Haşdeu rămâne un mare om de cultură, un neobosit cercetător şi un pionier al mai multor domenii ale filologiei şi istoriei României. Geniu plurivalent, cu orizonturi enciclopedice, Haşdeu reuneşte în ecuaţia personalităţii un romantic cu ambiţii prometeene, un savant format la şcoala pozitivismului, un zeflemist dispus să ia totul în răspăr şi un vizionar.
Bogdan Petriceicu Haşdeu a avut adesea sclipiri geniale în combinarea detaliilor pentru a închega teorii istorice sau filolo­gice spre dezlegarea problemelor celor mai grele şi mai obscure. Chiar dacă uneori a falsificat documente pentru a-și demonstra teoriile, multe dintre ipotezele sale au fost demonstrate de istoricii generației următoare.

Legătură contemporană cu cotor și colțuri din piele, în interior se păstrează coperțile originale ale volumelor.