Antim Ivireanul - Studiu asupra sărbătorilor Bisericii de rit grecesc (ortodox) – istoria, semnificațiile și calendarul praznicelor, 1701
Antim Ivireanul - Studiu asupra sărbătorilor Bisericii de rit grecesc (ortodox) – istoria, semnificațiile și calendarul praznicelor, 1701
Heortologion en ho peri tinon zetematon prolambanomenon. Peri akribous chronologias. Peri pason ton heorton kai tes auton theorias. Peri tou hagiou Pascha. Peri tinon ekklesiastikon kanonion. Peri ton syntomotaton menologion. Ponethen men para tou sophotatou didaskalou tes en Boukourestio authentikes Akademias Kyriou Sebastou Trapezontiou tou Kyminetou. Aphierothen de, to eklamprotato kai hypselotato authente kai hegemoni pases Ungrovlachias Kyrio… Ioanne Konstantino Bassaraba Boebonda… Kai nyn proton typothen, para Anthimo Hieromonacho typographo to ex Iberias. Diortothen de, para tou… Ignatiou tou Phytianou. En te mone tou Synagovou, 1701, meni Iounio. [27], 332 p. (180 f. cu signat.), 4 ° (22 x 14 cm) ; 27 R (16 x 10 cm)
BRV I, 126
Legrand, BH, I, 27
E. Picot, Notice sur Anthime d'Ivir, în Nouveaux Mélanges Orientaux (Paris 1886), p. 515-560.
Tipar negru pe suport manufacturat, subțire, cu verjeuri. Signatură cu caractere grecești; numerotarea opusculului (cu excepția părții introductive) și a paragrafelor este cu cifre arabe; custos; fără colontitluri. Finaluri în cul-de-lampe. Lucrarea include 7 tabele plus diagrame.
Ornamentele de compoziție tipografică constau în bandouri. În xilogravură întâlnim modele de viniete (de final) cu antrelacuri prezente și în alte cărți snagovene, dar și în Biblia cantacuzină (București, 1688), un model de vinietă cu mascheron (comun multor imprimate ivirene în grecește) și 2 modele cruciforme (din elemente vegetale) des uzitate și în cărțile de București, Buzău, Râmnic și Târgoviște (înc. sec. XVIII). Se consideră că tipăritura etalează caractere grecești care imită pe cele mai faimoase, cunoscute ca “grecs du Roi” (săpate de Claude Garamond, la mijlocul secolului al XVI-lea).
Este vorba de un manual extrem de rar privind sărbătorile (praznicele) bisericești și calendarul acestor sărbători, compus de savantul Sevastos “Chimenitul”, profesor al Academiei Domnești din București, un important scriitor de confesiune melchită, ale cărui lucrări privind consacrarea (darurilor euharistice) și epicleza (invocarea Duhului Sfânt) au fost traduse inclusiv în limba arabă (la București, în 1703, avea să apară Dogmatike didaskalia).
Cartea explicitează în amănunt, sub formă de întrebări și răspunsuri, calculele cronologice pe care se bazează praznicele Bisericii de rit grecesc (ortodoxe), în special Paștele. Este singura lucrare științifică din cele 17 scoase la lumină în tiparnița snagoveană de către omul de cultură, meșter al tiparelor, episcop al Snagovului și viitor mitropolit al Ungrovlahiei, Antim Ivireanul (majoritatea cărților apărute în cele 4 ateliere (Snagov, București, Râmnic, Târgoviște) având caracter liturgic, teologic și apologetic). Heortologion a fost dedicată voievodului Constantin Brâncoveanu, fapt menționat chiar pe pagina de titlu. Pe verso-ul acesteia aflăm pecetea domnească căreia îi sunt dedicate distihuri alcătuite de dr. Ioan Comnenul (doar 4 din cele 12 care aveau să apară în Liturghierul greco-arab din 1702). Foile liminare cuprind titlul, scrisoarea de dedicație adresată lui Brâncoveanu, a ieromonahului Antim tipograful (ho ex Iberias), datată iunie 1701 (p. 3-5), prefața lui Sevastos trapezuntinul (p. 6-14), 3 catrene ale acestuia privind subiectul lucrării - eis ten pragmateian (p. 15), un long poem al dr. Ioan Comnen (heroelegeia), dedicată cititorilor (p. 16-18) și cuprinsul (p. 19-27) – Pinax tou pantos bibliou.
Tratatul începe cu o dizertație referitoare la tipologia sărbătorilor și a semnificațiilor lor (p. 1-5). Materia tratatului este structurată ca un catehism, sub formă de întrebări și răspunsuri grupate în tomoi. Primul tomos (parte) ocupă p. 6-157 și constă în 44 de erotheseis (întrebări/chestiuni); cea de-a doua parte continuă întrebările și răspunsurile aferente (de la 45 la 55) și ocupă p. 158-172; partea a treia cuprinde întrebările/chestiunile 56-84, pe p. 173-267 (p. 266, albă). Urmează Canoanele Sfintelor Paști, o secțiune computațională sub formă de tabele, imprimată cu caractere mărunte (explicațiile sunt date în manșeta paginii, apoi în infrapagină) – 268-69; la p. 272 sunt oferite note de subsol, cu caractere mari. Urmează ciclurile Lunii; p. 275-80 cuprind explicații de natură astrologică, cu simboluri caracteristice (glife). Urmează, la p. 281, secțiunea intitulată Theoria eis ta ektethenta kanonia kai proton peri tou kanoniou ton hagiou Pascha, cu diagrame, până la p. 306; tot acolo începe, aranjat pe 2 coloane, un Sinaxar (10 pagini). La p. 316, Telos kai to Theo charis. Urmează 3 suplimente: un indice de materii/subiecte (Pinax kata stoicheion), cu textul tot pe 2 coloane, la p. 317-326, o secțiune intitulată Parasemeioseis (rezumate), p. 327-330, iar la p. 331-333, pe 2 coloane, aflăm Errata.
Exemplar complet, bine conservat.
Legătură în piele brună cu aspect vălurit, pe carton moale, având un model de chenar triplu-liniar și linii ce se intersectează în câmpul central al copertelor; forzațuri cu simple, cu urme ale înaintării frontului de apă.