Close
GET 20% OFF

By subscribing to our newsletter

Tetraevanghel(iar), manuscris în slavona din timpul lui Ștefan cel Mare, sf. de sec. XV - Piesă extrem de rară

LOT : 053

Tetraevanghel(iar), manuscris în slavona din timpul lui Ștefan cel Mare, sf. de sec. XV - Piesă extrem de rară

Preţ de pornire 20.000,00 €
LicitatieLicitația de carte rară, manuscrise și icoane românești
Valoare estimativă50000 - 80000 €
Dimensiuni22 x 17,5 cm
Starea de conservareFoarte bună
Adjudecat cu70000 €

Brand: Licitatie 67
Detalii

Tetraevanghel(iar) redactat în slavona medio-bulgară (cu unele influențe ucrainene), datând cel mai probabil de la cumpăna secolelor al XV-lea și al XVI-lea. Are, în total, 177 de foi nenumerotate, completate cu slove semiunciale ce compun 27 de rânduri pe fiecare pagină, în scriere omogenă, continuă, fără spații între cuvinte sau “puncte de respirație”; cerneală neagră. Dimensiuni: 20 x 14 cm. Textul a fost scris pe un sort de hârtie cu filigranul balanței în cerc, utilizat cu precădere în Germania, Austria și Italia, în perioada târzie a secolului al XV-lea, dar și la Sibiu (Hermannstadt).  

 O marturie importanta a inceputului bibliofiliei romanesti, tetraevanghelul a fost realizat in jurul anilor 1500, de catre un caligarf dintr o manastire moldoveneasca, candva, in timpul domniei lui Stefan Cel Mare Si Sfant. Este, cu siguranta una dintre cele mai importante, daca nu chiar cea mai importanta descoperire de bibliofilie din Romania post decembrista. Acest exemplar de aproximativ 500 de ani, a fost realizat, de catre un ucenic al lui Gavril Urich, de la Manastirea Neamt, fiind unul dintre cele mai vechi manuscrise romanesti.

Nu ni s-au păstrat mărturii privind identitatea copistului (este vorba de aceeași mână, chiar dacă slovele de rând sunt ușor mai alungite, în partea a II-a a volumului), localitatea (lăcașul monahal unde își va fi desfășurat meșteșugul de copist și ilustrator), comanditarul și data copierii tetraevanghelului. Similitudini stilistice cu alte specimene scriptural-liturgice din colecțiile Bibliotecii Academice și Bibliotecii Sinodului, izvodite de tradiția rodnică a atelierelor moldave, oferă indicii ale posibilei proveniențe a acestui manuscris (Bistrița sau Neamț). Se remarcă prin desenul clar și cromatica bine aleasă frontispiciile ample de tip geometric-fitomorf constând în sofisticate împletituri (rotunjite și angulare) de lujeri stilizați alcătuind cercuri întretăiate și adevărate țesături de segmente în varii dispoziții și accente cromatice, potrivit unui tipar omogen și expresiv, “nuanțat” de adaosuri exterioare de semipalmete ce se înclină, afrontându-se, în direcția crucii fitomorfe, care domină compoziția, însoțită de inițialele sintagmei Iisus Khristos Ni ka (cu excepția Evangheliei după Marcu, unde o mică cruce simplă surmontează un trilob, și a Evangheliei luchiene, unde aflăm un model mai lax, de antrelacuri cu lobi înfășurați,  în interiorul volutelor, fără cruce și inițiale); se remarcă, de asemenea, prin prezența singulară, două păsări (păun, șoim) în ornamentul de mare frumusețe ce deschide Evanghelia de la Ioan, amintind de miniatura armeană (dar și de ornamentica aparte a tetraevanghelului scris de Sf. Nicodim de la Tismana); bandourile înguste pe tiparul funiilor răsucite, letrinele spectaculoase cu/din vrejuri înfrunzite, de dimensiunea a 4, până la 6 rânduri de text, culorile - verde, vernil, roșu vermillon și cadmiu, alb, galben, maro, albastru, bleu. Toate aceste particularități captează atenția cititorului chiar mai înainte ca el să observe meșteșugita grafie cu ligaturi (de tip “vjaz’”) a titlurilor importante. Nu doar titlurile importante sunt rubricate, ci și titlurile secțiunilor adiacente (ale predosloviei lui Theofilact al Ohridei, ale scurtelor biografii), inițialele paragrafelor, ale capitolelor (glavelor) evanghelice din cadrul listelor (cu detalii sinoptice) care preced evangheliile propriu-zise (interesant este faptul că și predoslovia la evanghelia ioanică își are detaliat propriul cuprins), denumirile zilelor de praznic, mențiunile marginale ș.a.

Exemplarul este complet, în stare foarte bună de conservare.

Legătura manuscrisului este în piele de vițel pe scoarțe din lemn, de secol XVI, cu ornamentație presată “la rece”: chenare întrerupte de mici cercuri, dublate de brâuri interioare cu model repetitiv compact, din semipalmete dispuse vertical încadrează un panou cu joc de segmente triliniare ce se intersectează, punctate de simetrii vegetale - evantaie în colțuri, aceleași motive alcătuind în câmpul central o rozetă anturată de alte 4 elemente mai mici (frunze de acant înscrise în cerc). Panoul are încă două registre sus și jos, cu șiruri de flori cruciforme. Pe coperta din spate predomină tiparul geometric (romburi alungite), cu adaosuri simetrice de elemente foliacee și grupuscule din evantaie (aranjate tot în cruce), plasate diagonal, de-a lungul segmentelor triliniare. Modelele decorative sunt foarte bine păstrate, în ciuda crăpăturilor și a altor semne de uzură inerente. Cotorul are învelitoarea înlocuită, de tentă negru-verzui, cu alt tip de gren.