Samuil Micu Klein, Teologie dogmatică și moralicească, Blaj, 1801
Samuil Micu Klein, Teologie dogmatică și moralicească, Blaj, 1801
Theologhie dogmatică și moralicească despre Taine preste tot, după învățătura bunilor credincioși Dascali întocmită cu mărturii din Sfânta Scriptură, S(acro)s(ancții) Părinți, și din trădaniia Bisearicii întărită spre învățătura Clerului celui tânăr rumânesc așezată, și tipărită. Supt stăpânirea Prea înălțatului Împărat al Romanilor Franțisc al Doilea... Cu blagosloveniia Mării sale Prea luminatului, și Prea Osfințitului... Ioann Bobb vlădicul Făgărașului, în Blaj la Mitropolie, anul 1801. Cu tipariul Seminariului. 4° (21 cm) ; 2 col, 35 R (18 x 14 cm)
BRV II, 634-640
BRV Additamenta, p. 349
Volumul de față reunește titluri tematice apărute individual, în același an, 1801, cu excepția Tainei euharistiei, imprimată în 1802 în același mod cu celelalte din serie. Titlul propriu-zis, sau comun, al seriei se repetă pentru fiecare taină în parte, așa cum se specifică și în BRV, loc. cit., cu modificarea impusă de taina respectivă. În cazul prezentului colligat (astfel de “antologii” trebuie să fi circulat în mod firesc în epocă, din rațiuni practice) nu se regăsesc însă toate fascicolele sacramentelor, ci doar taina Botezului, a Mirului, a Maslului, a Preoției și primul tom, în care sunt prezentate cele 7 taine după învățătura dascălilor Bisericii “cu dovediri din Sfânta Scriptură” (așa cum dezvăluie prefața tipografului și diortositorului anonim, probabil însuși Demetriu Popp, prefectul Mitropoliei). Autorul lucrării astfel concepute, Samuil Micu Clain, nu este menționat (el fiind unul dintre teologii “noștri”), doar patronul ei (“prin strădanie și osteneală”) și cel care a avizat-o (și, de bună seamă, a și editat-o, nu doar comercial), în speță, episcopul Ioann Bobb.
Din succesiunea prestabilită a acestor prime Taine (a căror topică editorială o reflectă), din colligat lipsește Taina Pocăianiei, de regulă prezentă între cea a Myrului și cea a Maslului. Volumul conține, așadar, 4 din cele 7, precedate de învățătura despre toate tainele de obște, conform originii lor scripturale și predaniei (temeiurilor lor patristice, altfel spus).
Tipar negru pe suport manual cu verjeuri, custos, colontitluri (cu slovă minusculă, de rând), signatură care include un model de fleuron tipografic; foile de titlu de la taina Mirului și a Maslului sunt incluse în numerotație. Erori de numerotare (din tipografie) și pagini intercalate și pe alocuri inversate. Ornamentica în xilogravură constă într-un model de frontispiciu cu simbolul Duhului Sfânt (2,5 x 12 cm.), cu 2 ocurențe (în acest colligat) și 1 model de vinietă cul-de-lampe (6 x 9 cm.) din repertoriul realizat și utilizat de Petru Papavici Râmniceanul în cărțile de Blaj (conețul cu heruvim și foliaj răsfrânt, fără inițialele gravorului, de această dată).
Structură:
Învățătura dogmatică despre taine preste tot (introdusă de titlul reprodus mai sus): [1] f., 10, 118 p. (65 f. cu signat.) : il.; cuprinde, la început, un “Cuvânt înnainte cătră iubitorii de învățătură theologhicească” și “Însămnarea întrebărilor și răspunsurilor” sau tabla de materii;
Theologhie dogmatică și moralicească despre Taina Botezului: [1] f., 11, [1] f. albă, 108 p. (62 f. cu signat.) : il. După Cuvântul înainte și cuprinsul, “Învățătură theologhicească despre taina Sfântului Botez”;
Theologhie dogmatică și moralicească despre Taina Myrului: 8, 30 p. (19 f. cu signat.); structura similară cu a celor dinainte, cu prefața urmată îndeaproape de “Însămnarea întrebărilor și răspunsurilor”, apoi vine la rând Învățătura despre această Taină;
Theologhie dogmatică și moralicească despre Taina Maslului: 6, 41/42 p. (24 f. cu signat.); structură identică cu a tainei mirului (cu diferențele de rigoare).
Theologhie dogmatică și moralicească despre Taina Preoției: [1] f., 13, 104 p. (60 f. cu signat.); Cuvântul înainte, Însămnarea, “Învățătură theologhicească despre taina Preoției”.
Exemplar bine conservat, complet din punct de vedere al conținutului, așa cum a fost el instituit din punct de vedere al opțiunii de colligatură și ca specimen în sine (fără indicii că ar mai fi cuprins și altceva, fie din serie, fie din vreo altă ediție ori titlu cu caracter teologic).
Prezintă un ex-libris în limba latitnă pe foaia mobilă recto, a forzațului anterior, în care se poate observa, o parte din filigran (o acvilă bicefală cu aripile ridicate); mai există un ex-libris ștampilă de culoare violet, aparținând unui liceu greco-catolic.
Legătura este din carton moale cu față marmorată peste care s-au trasat dungi verticale, paralele, de culoare roșu și albastru; uzată. Titlul cărții este scris de mână pe cotor, cu grafie chirilică în forma: “Theologhiia dog. et morală despre taine preste totu”. Forzațurile sunt duble, verzui, cu pete de umezeală.